Search for content, post, videos

SUPLEMENTI i njihova upotreba u svakodnevnoj ishrani

suplementi u ishrani
suplementi u ishrani

suplementi u ishrani

Suplementi (lat. suplementum) su dodaci ishrani u vidu tableta, kapi, ulja ili sirupa. Iako imaju svoju energetsku vrednost oni ne zamenjuju obrok. Koriste se uz redovnu i raznovrsnu ishranu radi boljeg balansa organizma. Oni su preventiva od bolesti, a ne lek.  Na našem tržištu postoji širok spektar ovih proizvoda koje možete nabaviti u apotekama i specijalizovanom prodavnicama.

Najpoznatiji suplementi u širokoj upotrebi su vitamini, i to vitamin C. Obzirom da je veoma nestabilan, te ne trpi visoku temperaturu, sve namirnice koje ga sadrže ne bio trebalo termički obrađivati. Naime, C vitamin se razgrađuje već na temperaturi od 47 stepeni Celzijusa. Istraživanja sprovedena na Institutu u Bernu su zaključila da jedna šumeća tableta C vitamina dnevno smanjuje rizik od srčanog udara do 32%.

Sledeći je vitamin D, koji u kombinaciji sa kalcijumom kod dece uzrasta do 12 godina ojačava koštanu struktutu. A kod odraslih smanjuje rizik od pojave osteoporoze i lomova kostiju. Vitamin A je zadužen za zdravlje kože, smanjuje rizik od ekcema i ostalih kožnih oboljenja. Takođe ima svoju ulogu u rastu kod dece. Naučnici pretpostavljaju da ima svoju ulogu i u smanjenju rizika kod oboljenja raka kože.

Vitamini iz grupe B, imaju ulogu zaštite nervnog sistema i podižu nam energiju. Sjajan izvor B vitamina, a da nije u pitanju kapsula, je pivo. Istraživanje na Univerzitetu Luizijane je dokazalo da se, ukoliko koristite B vitamin, za 47% smanjuje rizik od Alchajmerove bolesti.

Folna kiselina i gvožđe su nešto što se preporučuje trudnicama. Gvoždje se najbolje apsorbuje u organizam ukoliko ga unosite zajedno sa C vitaminom. Folna kiselina je zadužena za pravilan razvoj ploda, kao i podizanje mamine energije tokom trudnoće. Za period trudnoće se preporučuje (naročito u poslednjem trimestru) riblje ulje. Izuzetno bogato omega 3 masnim kiselinama, pomaže u razvoju neuronske cevi (kod ploda). Kod odraslih ljudi njegovo konzumiranje smanjuje rizik od moždanog udara.

Vitamin E ima prirodno izvorište u orašastim plodovima i kvascu, tako da svako ulje od oraha ili kikirikija pomaže očuvanju ćelijskog zida. Takođe je zadužen za prevenciju od raka prostate.

Minerali takođe pripadaju grupi suplemenata. Najrasprostranjeniji je selen, a ukoliko vam fali, povećava se mogućnost rane demencije i slabljenja opšteg stanja organizma.

Stručnjaci sa svih meridijana se slažu u jednom- raznovrsna i izbalansirana ishrana su najbolji izvor vitamina, minerala i amino kiselina. Ubrzan tempo života nas iscrpljuje doprinoseći većem nivou stresa. Suplementi u ishrani su tu da pomognu (ukoliko se koriste pravilno). A evo i jedne zanimljive statistike:

1.Karfiol danas sadrži 50% manje C vitamina nego 1963. godine;

2.Jabuka sadrži 50%, a brokoli 60% manje pro-vitamina A nego 1963. godine;

3.Količina hranljivih sastojaka koju je naš predak sa početka prošlog veka dobijao iz jednog parčeta hleba mi danas dobijemo iz deset!