Search for content, post, videos

Chia semenke – super hrana dolazi iz Južne Amerike

chia semenke
chia biljka

chia biljka

Chia semenke su nova superhrana o kojoj se naširoko piše. Ipak, to nije bez osnova. Nekada su bile toliko cenjene i dragocene da su se koristile kao validno sredstvo plaćanja na tlu Južne Amerike. Rastu u Meksiku i Gvatemali i dalji su rođak pitome nane. Jednogodišnja biljka (Salvia hispanica) je ukrašena cvetovima ljubičaste ili bele boje koji rastu u grozdastoj strukturi. Iz njih se na kraju razvijaju semenke koje mogu biti crne ili bele boje.

Asteci, Maje i Inke su gajili ovu biljku kao jedan od svojih glavnih prehrambenih useva, još u doba pre dolaska Kolumba. Semenke su koristili za ishranu, u medicinske i ritualne svrhe, jer su duboko verovali u njene magične moći. Konzervativna medicina danas potvrđuje hranljiva i lekovita svojsva chia semenki.

 Sam naziv chia je drevna majanska reč za snagu.

Chia semenke su bogate omega 3 masnim kiselinama, vitaminima, mineralima i antioksidantima. Za poređenje, u jednom gramu chia semenki ima četiri puta više antioksidanata nego u 50 g borovnica. Sa 37% vlakana, chia se preporučuje ljudima koji imaju problema sa usporenim varenjem kao i onima koji žele da se oslobode viška kilograma. Još jedna prednost ove semenke je njen proteinski sastav koji vraća energiju pa se često nalazi na jelovniku sportista. Iz tih razloga se preporučuje ukoliko želite brzo da obnovite snagu, jer vlakna iz semenki omogućavaju sporo oslobađanje energije.

vocni jogurt sa chia semenkama

vocni jogurt sa chia semenkama

Semenke se mogu koristiti sirove ili termički obrađene. Ipak, ne preporučuje se temperatura obrade viša od 48C da se ne izgube hranljive materije. Nije potrebno da ih sameljete da bi njihova nutritivna vrednost bila u potpunosti izražena. Ukoliko chia semenke potopite u vodu otpustiće prirodni želatin i kao takve su sjajna zamena za jaja. Obzirom na svoj veoma blag, gotovo neutralan ukus sjajno idu uz slana i slatka jela. Dnevni unos ne treba da pređe dve supene kašike. Ukoliko semenke stavite u jogurt i dodate neko voće, dobićete sjajnu, visokoenergetsku užinu.

Zanimljivo je da ove semenke sadrže triptofan, protein koji osim što daje osećaj sitosti, razgradnjom u organizmu pomaže kada je u pitanju kvalitetan san, pa se preporučuju osobama koje pate od nesanice. Takođe ne sadrže gluten pa su idealne za osobe koji imaju celijakiju.